måndag 2 maj 2011

Cutest in Norway?

Today I had a nice meeting with one of our smallest and most cute mammals, the Northern Red-backed Vole (Rødmus/Rödsork), feeding on the first plant buds of the spring.

The Northern Red-backed Vole (Myodes rutilus, former Clethrionomys rutilus) is found in most of Northern Norway down to the county Nordland in the south, where the similar species Bank vole (Myodes glareolus) has it`s northernmost distribution limit. The two are easily separated by the very short and thick tail of Northern Red-backed voles.









3 kommentarer:

  1. Cutest in Norway? Ikke umulig det, rødmusa er virkelig en flott skapning. Denne musearten er nokså fåtallig her nede i Trøndelag, i motsetning til nordover, der den sikkert er mer vanligere.

    Fine bilder, der jeg likte det siste best.
    Knut Børge

    SvaraRadera
  2. Takk for det - det var vanskligt å komme ned på bakkenivå på samme nivå som rødmusa men jeg liker også det siste bildet best av den grunnen. Det betaler seg altid å komme seg ned på bakken :-)

    Jeg ser ikkje så mye til rødmus her oppe heller, men det er likevel den "korthale-mus" som jeg ser mest av. Håper selvfølgelig på lemen i år, men har ikkje sett noen her så langt..

    Beste hilsn, Fredrik

    SvaraRadera
  3. Flotte bilder av rødmusa. Tok meg tid til å titte på resten av bloggen din. Veldig glad for det. Utrolig mange flotte bilder du har. En lekker blogg som jeg gleder meg til å følge videre.

    SvaraRadera