torsdag 7 juni 2012

Transit of Venus / Venus-passasjen

On June 6, the much anticipated transit of Venus took place. This historical event was witnessed by millions of people all over the world. For me, it was the first time I observed a transit of Venus since I didn`t see the last one in 2004.

With midnight sun here in Northern Norway the transit of Venus was an amazing sight and below are two (of many) pictures taken of the transit.


Transit of Venus as seen from Stø in Vesterålen, Norway.


Close up during ingress, when the disk of Venus enters the sun’s disk



Later in the evening (=early morning), Venus passed by the many sun-spots that were covering the solar disc.



Early morning - Venus has now reached more than half of its path across the Sun`s disc.
The major sun-spots are marked with numbers

6 kommentarer:

  1. Översta bilden är väldigt fin, grattis!
    Vänligen P-M

    SvaraRadera
  2. Det første skiller seg ut fra de maaange bildene fra denne happeningen.

    SvaraRadera
  3. Hei kompis! Jeg fikk med meg passasjen jeg også, men bildene ble bare drit for å si det mildt :o) Gleder meg å se at du har fått fine bilder, særlig det første er godt planlagt og gjennomført!

    Espen

    SvaraRadera
  4. Steike - det første er blant de aller beste bildene jeg har sett av passasjen. Helt knall!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Takk for det - det er litt vanskligt å få til en spennende komposisjon ved fotografering av sola syns jeg (spesiellt siden jeg ikkje har noe solteleskop og kan fokusere på spennende detaljer på sola uten tok bildet med DSLR), men med litt klatring fikk jeg et fyrtårn på en øy langt ut i sjøen foran soldisken og etter mye venting kom til slutt en havørn på tur inn mot sola og jeg fikk knipset mange bilder da måkene begynte å lette runt fyret...

      Radera